Gemeente Wezembeek-Oppem
  • Terug naar startpagina
  • Print
  • Sitemap
  • Trefwoordenlijst
Share/Save/Bookmark

Hulp nodig van professionelen

Wil je een eigen woning bouwen of verbouwen ? Dan doe je er goed aan je te informeren naar volgende personen.


 

De aannemer


Niet nagekomen termijnen, niet afgewerkte werkzaamheden,... Om te vermijden dat dergelijke tegenslagen voorkomen, ze overkomen immers de privé bouwers en brengen het beroep in onmin, hebben de aannemers een “Kwaliteitslabel van Aannemers” opgericht dat garanties biedt. Om dit label te voeren moeten de aannemers geregistreerd en erkend zijn. Wees dus voorzichtig wanneer u uw aannemer kiest, vermits de registratie niet verplicht is. De registratie kan beschouwd worden als een officiële erkenning van de sociale en fiscale betrouwbaarheid van de aannemer. Verwar ze niet met de erkenning, die heeft slechts betrekking op enkele aannemers die in openbare werken gespecialiseerd zijn.

Op zoek naar een geregistreerde aannemer? Klik hier.

De architect



Als u kiest voor een huis of een renovatie volgens uw voorstellingen, staat de architect vanaf het eerste idee tot op het ogenblik dat u uw nieuw huis betrekt aan uw zijde. De architect verleent u bij elk stadium van uw project en bij de realisatie ervan zijn steun. In het bouwproces, een zeer complexe aangelegenheid, speelt de architect op verschillende niveaus een cruciale rol:

  • in dialoog om uw diepste wensen te onderscheiden, om u te helpen uw ideeën tot uiting te brengen en om te evalueren of uw wensen realiseerbaar zijn met het oog op het milieu, de wetgeving, de kosten, de technische middelen,...
  • in de techniek om bepaalde keuzes af te wegen tegen beperkingen van de duurzaamheid en stabiliteit van de materialen.
  • het budget: de architect verleent advies en helpt u met het beheren van uw budget.
  • de bouwvergunning: hij bereidt het dossier voor dat bij de bouwaanvraag gevoegd wordt en aan de gemeenteadministratie gestuurd wordt.
  • de realisatie: met als doel het budget en de termijn te respecteren houdt hij toezicht op de goede afwikkeling van de werken.

Voor verdere informatie kunt U altijd terecht op : www.architect.be


De notaris



De notaris luistert, geeft raad en biedt u zijn diensten aan. Als raadsman - eerlijk, onpartijdig en onafhankelijk - die als taak heeft conflicten te voorkomen via wettelijke en rechtvaardige conventies die absolute veiligheid verlenen, is de notaris iemand die sociale vrede handhaaft en garant staat voor veiligheid. De notaris openbaart zich als raadgever in elk stadium van uw leven: hij geeft raad en acteert uw overeenkomsten.

De wet verplicht u in vele gevallen een beroep op hem te doen.

Voor verdere informatie kunt U altijd terecht op : www.notaris.be

De projectcoördinator en coördinator inzake veiligheid en gezondheid



Vanaf heden moet de architect ook rekening houden met de projectcoördinator en de coördinator inzake veiligheid en gezondheid, zonder wie hij niet meer gemachtigd is plannen te ontwerpen en te bouwen. Dit geldt voor alle gevallen waarin de werken uitgevoerd worden door minstens 2 aannemers die gelijktijdig of na elkaar werken. Daarbij komt nog dat er nieuwe documenten ingevuld moeten worden: een “veiligheids- en gezondheidsplan”, een “coördinatiedagboek” en een “aanvullend interventiedossier”. Dit reglement is in principe overal toepasbaar waar bouwwerken gepresteerd worden, vanaf de grondwerken tot de afwerking. De bedoeling is de veiligheid en de gezondheid verplicht te doen coördineren op werven waar verschillende aannemers gelijktijdig of na elkaar aan het werk zijn. De projectcoördinator treedt vanaf het begin van de studiefase van het bouwproject in actie.

De coördinator inzake veiligheid en gezondheid daarentegen wordt vanaf het begin van uitvoering van de werken op de tijdelijke of mobiele werf aangesteld. De projectcoördinator en de coördinator inzake veiligheid en gezondheid kunnen dezelfde persoon zijn.





Contact
Dienst stedenbouw en ruimtelijke ordening

Louis Marcelisstraat 134
1970 Wezembeek-Oppem

Het loket bevindt zich achteraan de parking naast het gemeentehuis links.

Openingstijden

maandag, woensdag en donderdag van 8.30u tot 11.45u

Medewerkers

Stedenbouwkundig ambtenaar
Annemie Troosters
( 02 783 12 18


Huisvestingsambtenaar
Eli Geyzels
( 02 783 12 32


Administratief medewerkster
Marlou Abspoel
(  02 783 12 43


Administratief medewerkster
Martine Merckx
(  02 783 12 46



Wezembeek-Oppem 2009 Louis Marcelisstraat 134 - 1970 Wezembeek-Oppem - Tel: 02 783 12 11 - Fax: 02 731 06 72
design & development by e2e NV