Gemeente Wezembeek-Oppem
  • Terug naar startpagina
  • Print
  • Sitemap
  • Trefwoordenlijst
Share/Save/Bookmark

Identiteitskaarten


De elektronische kaart



Wat is een elektronische kaart?

Wie krijgt een elektronische kaart?

Hoe krijg je een nieuwe elektronische kaart en wat kost ze?

Wat zijn de vereisten waaraan je foto moet voldoen?

Meer info over de elektronische identiteitskaart?

Wat is een elektronische kaart?


Deze kaart heeft het formaat van een bankkaart en is uitgerust met een chip beveiligd door een pincode van vier cijfers.

De elektronische identeitskaart (voor meerderjarigen) bevat een elektronische handtekening die dezelfde juridische waarde heeft als een handgeschreven handtekening.

De kaart is meestal tien jaar geldig. Als vreemdeling hangt de geldigheidsduur af van je verblijfsrecht en voor Belgische kinderen jonger dan 12 jaar is de kaart drie jaar geldig (beperkt tot 12 jaar).

Wie krijgt een elektronische kaart?
 

  • elke ingeschreven Belg vanaf 12 jaar
  • elke ingeschreven onderdaan van buiten de Europese Unie vanaf 12 jaar
  • elke ingeschreven onderdaan van de Europese Unie vanaf 12 jaar op aanvraag
  • elk ingeschreven Belgisch kind jonger dan 12 jaar (“kids-ID”) op aanvraag van de ouder of voogd

 

Deze "kids-ID" is vereist voor het buitenland waar geen reispaspoort nodig is.

De oude kartonnen identiteitsbewijzen voor kinderen jonger dan 12 jaar blijven geldig tot hun einddatum en moeten ook nog steeds uitgereikt worden voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar.

Als vreemdeling moet je eveneens in het bezit zijn van je identiteitskaart van je land van oorsprong of je paspoort.

Hoe krijg je een nieuwe elektronische kaart en wat kost ze?


Enkele weken voor je twaalfde verjaardag, voor het verval van je huidige kaart, bij het bekomen van een andere nationaliteit, bij naams- of geslachtswijziging ontvang je een uitnodiging om in de dienst Burgerzaken het aanmaakdocument voor je nieuwe kaart persoonlijk te komen tekenen.
Voor een kids-ID moet het kind steeds vergezeld zijn van één van de ouders. Er wordt enkel automatisch een uitnodiging verstuurd voor Belgische onderdanen vanaf de leeftijd van 12 jaar

Je brengt dan het volgende mee:

  • je eventuele oproepingsbrief
  • een gelijkende pasfoto op een witte, egale achtergrond (hieronder worden alle vereisten vermeld waaraan je identiteitsfoto moet voldoen)
  • je huidige identiteitskaart, verblijfstitel of vervangend document.

 

De kostprijs bedraagt 21 EUR via de normale procedure. De kostprijs voor een elektronische kaart voor een Belgisch kind jonger dan 12 jaar bedraagt 10 EUR via de normale procedure.

Binnen vier weken na je aanvraag zal je je codes per post ontvangen. Met deze codes en je identiteits-, verblijfskaart of vervangend attest moet je langskomen in de dienst Burgerzaken om je kaart te activeren en in ontvangst te nemen.

In uitzonderlijke omstandigheden kan je de elektronische kaart ook krijgen via een dringende of zeer dringende procedure.

Wat zijn de vereisten waaraan je foto moet voldoen?

 

  • recent en gelijkend
  • formaat: 45 x 35 mm, zonder witte rand
  • je hoofd moet volledig, in vooraanzicht en in het midden op de foto staan
  • alleen op de foto staan
  • op een lichte en egale witte achtergrond
  • zwart-wit of in kleur
  • nette, ongebruikte foto's
  • geen verknipte foto en ook geen kopie
  • indien twee foto's vereist zijn moeten deze identiek zijn
  • zelf geproduceerde foto's worden enkel aanvaard indien zij aan strenge professionele kwaliteitsvereisten voldoen te bepalen door de ambtenaar


Je kan de aanvaardingscriteria voor de foto visueel raadplegen in de dienst Burgerzaken of op www.rrn.fgov.be


Wat bij verlies, diefstal of vernietiging van je kaart?


Dit moet je zo snel mogelijk melden aan de helpdesk DOCSTOP die permanent operationeel is op het gratis nummer 00800 2123 2123 of op het betalend nummer 02 518 21 23.

Bij diefstal, verlies en vernietiging van een vreemdelingenkaart moet je steeds aangifte doen in het dichtsbijzijnde politiekantoor of bij je lokale politie.

Van de dienst burgerzaken of de politie krijg je gratis een vervangend attest van diefstal, verlies of vernietiging van je kaart (pasfoto noodzakelijk). Dit attest is echter slechts tijdelijk geldig in België.

Indien je je kaart terugkrijgt moet je dit melden aan de dienst Burgerzaken en ze tevens laten ontseinen bij de politie.

Meer info over de elektronische identiteitskaart?


Je kan terecht op de volgende websites:

www.eid.belgium.be
www.ibz.rrn.fgov.be  
www.dofi.fgov.be
www.halloouders.be
www.Mybelgium.be

                                                                                                                                                                                  Top

De papieren kaart

 

Identiteitsbewijs


Het identiteitsbewijs is een officieel identiteitsdocument dat, net als het identiteitsstuk, een snelle identificatie van een kind jonger dan 12 jaar mogelijk moet maken. Het wordt afgegeven aan kinderen met een vreemde nationaliteit. Kinderen met een Belgische nationaliteit krijgen een Kids-ID, de elektronische identiteitskaart voor -12 jarigen.

Het identiteitsbewijs is echter ook geldig buiten het Rijk in de meeste Europese landen. Om die redenen draagt het identiteitsbewijs ook een pasfoto van het kind.

Voor reizen naar het buitenland laten alle lidstaten van de Europese Unie, met uitzondering van Litouwen, Roemenië en Slovakije kinderen van minder dan 12 jaar, vergezeld van minstens 1 ouder, op het grondgebied toe op voorwaarde dat zij in het bezit zijn van een geldig identiteitsbewijs.

Tot nader order vragen Litouwen, Roemenië en Slovakije dat kinderen onder de 12 jaar in het bezit zijn van een geldig internationaal paspoort.

Kostprijs van een  identiteitsbewijs: 2 EUR

                                                                                                                                                                                Top

EID en Kids-ID


Gebruiksaanwijzing EID

Gebruiksaanwijzing Kids ID


                                                                                                                                                                                 Top
 

Contact
Dienst Burgerzaken

Louis Marcelisstraat 134
1970 Wezembeek-Oppem

(  02/783 12 11
7 02/783 12 53

Johan Pierlé

( 02 / 783 12 13


Openingstijden

Elke werkdag van 8u30 tot 11u45
Op donderdag ook open van 17u30 tot 18u45
(dienst vreemdelingen - enkel op afspraak)

Wezembeek-Oppem 2009 Louis Marcelisstraat 134 - 1970 Wezembeek-Oppem - Tel: 02 783 12 11 - Fax: 02 731 06 72
design & development by e2e NV