Het kan gebeuren dat u werken op uw eigendom moet verrichten die van die aard en omvang zijn dat u de straat tijdelijk moet afsluiten. Bijvoorbeeld: u moet een mobiele hijskraan laten komen voor het plaatsen van een zwembad, u verwacht vrachtwagens voor het leveren en storten van beton, het rooien van een boom vereist een kraan.
Wanneer moet u een inname aanvragen en hoeveel kost het?
Het afsluiten van een straat moet minstens 3 weken op voorhand schriftelijk aangevraagd worden.
Deze termijn is zo ruim omdat er een tijdelijke politieverordening en een signalisatieplan moet worden opgesteld door de politie, die vervolgens geagendeerd worden op de agenda van het college van burgemeester en schepenen (de zittingen vinden elke week plaats op woensdagvoormiddag, hiervan kan worden afgeweken tijdens vakantieperiodes of op wettelijke feestdagen, hou hiermee ook rekening).
Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager om de buurtbewoners tijdig per brief te verwittigen van het afsluiten van hun straat, in beide landstalen, met voorrang voor het Nederlands, overeenkomstig de wetgeving op het gebruik der talen in bestuurszaken.
U vindt de tarieven in het belastingreglement onderaan de pagina.
Hoe vraagt u een inname van openbaar domein aan?
Een aanvraag indienen kan enkel online via het extern platform van Eaglebe.
Er zijn twee mogelijkheden:
Aanvraag zonder aanmaak van een persoonlijk account
U doet een éénmalige aanvraag tot inname van het openbaar domein.
Procedure:
SURF NAAR EAGLEBE en start de aanvraag
Aanvraag met aanmaak van een persoonlijk account
Moet u regelmatig een inname openbaar domein aanvragen? Dan maakt u best een account aan.
Met dit account krijgt u toegang tot een eigen Eaglebe Portaal. Via dit Portaal kan u aanvragen indienen bij elke stad of gemeente in Vlaanderen die werkt met het Eaglebe Smart City Platform. Daarnaast krijgt u een overzicht van alle ingediende aanvragen en kan u verschillende contactgegevens opslaan zodat deze bij toekomstige aanvragen automatisch worden ingevuld.
U hebt ook de mogelijkheid om een heel aantal acties te ondernemen betreffende uw aanvragen. Zo kan u vanuit het Eaglebe-portaal innames verlengen, betaalbewijzen downloaden,…
Procedure:
MAAK EEN ACCOUNT AAN en start de aanvraag
Hoe verloopt de aanvraag verder?
- U ontvangt een bevestigingsmail wanneer uw aanvraag volledig is en goed ontvangen werd. Volg zeker ook de spam mailbox op.
- Wij vragen de nodige adviezen (onder andere bij de politie) en behandelen uw aanvraag.
- Uw aanvraag wordt geweigerd of goedgekeurd. U krijgt hiervan bericht via e-mail samen met een betalingsverzoek.
- Nadat u betaald hebt, ontvangt u automatisch de vergunning.
Verlengen of wijzigen?
Lopen de werken uit, dan moet u een verlenging aanvragen.