De gemeenteraad heeft in zitting van 31 maart 2025 een belasting op leegstaande woningen en gebouwen goedgekeurd.
Elke woning of gebouw (huis, appartement, studio) waar kan van aangetoond worden dat het meer dan één jaar leegstaat of niet gebruikt wordt conform de vergunning wordt opgenomen in het leegstandsregister.
Op basis van ingewonnen inlichtingen, administratief onderzoek en/of vaststellingen ter plaatse wordt een verslag van vaststelling van leegstand opgemaakt en wordt de woning of het gebouw opgenomen in leegstandsregister. De houder van het zakelijk recht (eigenaar of vruchtgebruiker) wordt hiervan in kennis gesteld en ontvangt samen met het verslag de administratieve akte van vaststelling van leegstand.
U kan ook in beroep gaan tegen de beslissing van opname in het leegstandsregister of de schrapping uit het leegstandsregister aanvragen. De wijze waarop dit moet gebeuren staat beschreven in het gemeentelijk reglement van registratie en belasting van leegstaande woningen en gebouwen.
Eenmaal opgenomen op het leegstandsregister is er een belasting verschuldigd.
Er zijn verschillende (tijdelijke) vrijstellingen voorzien ondermeer voor woningen of gebouwen:
- die recent van eigenaar wisselden,
- die verbouwd of gerenoveerd worden,
- die vernield of beschadigd werden door een ramp,
- belastingplichtigen/eigenaars die in een ouderenvoorziening werden opgenomen,
- woningen die ongeschikt en/of onbewoonbaar werden verklaard,
- …