In volgende straten van onze gemeente geldt een fietszone:
- Wijngaardlaan (deels, vanaf huisnummer 25 tot aan de kruising met de Louis Marcelisstraat),
- Viooltjeslaan,
- Beekstraat (deels, voorbij GC De Kam richting Sportpleinstraat),
- ’t Veldeke,
- Louis Marcelisstraat (deels, van het gemeentehuis tot aan de kruising met de Gergelstraat),
- Jozef De Keyzerstraat,
- Sportpleinstraat,
- Pleinlaan,
- Bosweg (deels, van de de Grunnelaan tot de Raymond Hernalsteenstraat),
- Madeliefjeslaan.
Wat mag er wel en niet in een fietszone?
- Maximumsnelheid van 30 km/u voor alle weggebruikers.
- Fietsers mogen de hele weg innemen in een eenrichtingsstraat, de breedte van de rechterzijde in een tweerichtingsstraat.
- Gemotoriseerd verkeer mag de fietsers niet inhalen. Fietsers mogen elkaar en/of gemotoriseerd verkeer wel inhalen. Dat moet gebeuren langs links, tenzij er een file is, dan mag het ook langs rechts.
- Alle andere verkeer- en parkeerregels blijven gelden. Zo moet er bijvoorbeeld nog steeds voorrang verleend worden aan het verkeer dat van rechts komt.
Het begin van een zone wordt aangeduid met het toepasselijk verkeersbord. Het einde wordt aangeduid met hetzelfde bord, maar dan doorstreept. Voor een verhoogde zichtbaarheid werden ook grondmarkeringen aangebracht in de verschillende fietszones.
Gemeentelijk mobiliteitsplan
De nieuw aangelegde fietszones kaderen in het groter mobiliteitsplan van onze gemeente. Het doel van het mobiliteitsplan is alle inwoners van de gemeente een veiligere, rustigere en gebruiksvriendelijkere mobiliteit te bieden, waarbij iedereen zijn plaats vindt, ongeacht het vervoermiddel, en dit dankzij een evenwichtigere verdeling van de openbare ruimte tussen zwakke (voetgangers, mensen met beperkte mobiliteit, fietsers, …) en gemotoriseerde gebruikers.