De gemeenteraad kan commissies oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De mandaten in iedere commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld op basis van de voordrachten die worden ingediend door de fracties.
Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid, aangewezen door de gemeenteraad. De functie van secretaris van een commissie wordt uitgeoefend door een of meer ambtenaren aangeduid door het college van burgemeester en schepenen op voorstel van de algemeen directeur.
De commissies hebben als taak een actief forum te zijn voor:
- vragen van raadsleden;
- het voorbereiden van de bespreking van belangrijke dossiers in de gemeenteraad;
- het bespreken van informatieve onderwerpen waarvoor ambtenaren en/of externen kunnen worden uitgenodigd;
- het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking;
- het bespreken van petities en voorstellen van actie- en burgercomités.
De commissies kunnen deskundigen en belanghebbenden horen.
Ook de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verzelfstandige agentschappen van de gemeenten wordt in deze commissies bewaakt.
De zittingen zijn in principe openbaar. Deze worden telkens aangekondigd op deze website, evenals de agenda.
Agenda
Thema's
- Commissie grondgebiedzaken, bevoegd voor patrimonium, publieke ruimte, omgeving
- Commissie mens, bevoegd voor sociale zaken, vrije tijd, burgerzaken en onderwijs
- Commissie ondersteuning, bevoegd voor financiën, materies van de ondersteunende diensten, communicatie, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verzelfstandigde agentschappen