Naar inhoud
Wezembeek-Oppem
  • nl
  • fr
  1. Home
  2. Bestuur
  3. Archief
  4. Genealogische opzoeking – raadpleging akten burgerlijke stand
Menu
  • Contact & openingsuren
  • A tot Z
  • Sitemap
  • E-loket
  • Stratenplan
  • Bedrijvengids
  • Bestuur

    Adviesraden, politieke organen, beleidsdocumenten, vacatures, belastingen, subsidies, klachten ...

  • Leven en burger

    Bevolking, burgerlijke stand, vreemdelingendienst, verkiezingen, burenbemiddeling, nieuwe inwoner ...

  • Welzijn

    Onderwijs en opvang, OCMW, hulpdiensten en veiligheid, gezondheid ...

  • Economie

    Werken en ondernemen, reclame, taxivergunning ...

  • Vrije Tijd

    Bibliotheek, sport, gemeentelijke infrastructuren, cultuur, evenementen, jeugd, verenigingen ...

  • Wonen en omgeving

    Afval, openbare werken, huisvesting, woonkwaliteit, (ver)bouwen, mobiliteit en verkeer, premies en tegemoetkomingen ...

  • Subsidies en premies

    Premies en financiële tegemoetkomingen wonen, premies milieu en duurzaamheid, gemeentelijke subsidies vrije tijd en samenleven, sociale tegemoetkomingen, ...

Genealogische opzoeking – raadpleging akten burgerlijke stand

Sinds 1797 wordt bij elke aangifte van een geboorte, een huwelijk of een overlijden een akte aangemaakt door de gemeentelijke diensten. De akten worden jaarlijks gebundeld in registers en zijn toegankelijk door de alfabetische indices op naam.

Wenst u de registers van de burgerlijke stand te consulteren?

Openbare akten

Dit zijn de akten van overlijden van meer dan 50 jaar oud, de akten van huwelijk van meer dan 75 jaar oud en alle overige akten van meer dan 100 jaar oud.

Eenieder kan een afschrift of uittreksel krijgen van een openbare akte bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de akte werd opgemaakt. Indien het afschrift of uittreksel aangevraagd wordt voor genealogische, historische of wetenschappelijke opzoekingen draagt het afschrift of uittreksel het opschrift “Afgeleverd voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden”.

Niet-openbare akten

Dit zijn de akten van overlijden van minder dan 50 jaar oud, de akten van huwelijk van minder dan 75 jaar oud en alle overige akten van minder dan 100 jaar oud.

Het Koninklijk besluit van 17 maart 2021 bepaald welke personen recht hebben op deze akten:

  • de persoon op wie de akte betrekking heeft;
  • de echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende;
  • zijn wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder);
  • zijn bloedverwanten in de opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken);
  • zijn erfgenamen;
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

Wanneer de akte een wijziging van de registratie van het geslacht bevat wordt dit verder beperkt tot:

  • de persoon op wie de akte betrekking heeft;
  • zijn wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder);
  • zijn erfgenamen;
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

Procedure

De raadpleging van niet-openbare akten van de burgerlijke stand gebeurt enkel door het afleveren van afschriften en uittreksels door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de akte werd opgemaakt.

Indien het bekomen van een afschrift of uittreksel voor genealogische, historische of wetenschappelijke opzoekingen dient, dient de aanvrager een aanvraag in te dienen bij de gemeente met:

  • diens identificatiegegevens (voor natuurlijke personen naam, voornamen, Rijksregister- of KSZ-nummer; voor rechtspersonen en ondernemingen het ondernemingsnummer van de KBO; of voor buitenlandse natuurlijke personen of rechtspersonen elk document dat de identificatie verzekert)
  • de vermelding van de akten waarop de aanvraag betrekking heeft
  • een omstandige motivering en beschrijving van de genealogische doeleinden
  • de verspreidingsmiddelen van de resultaten van de opzoeking
  • de toestemming van alle personen op wie de akten betrekking hebben. Indien de persoon overleden is of niet wilsbekwaam kan de echtgenoot of wettelijk samenwonende partner, of bij gebreke hiervan, zijn wettelijke vertegenwoordiger, of bij gebreke hiervan, ten minste één van diens afstammelingen in de eerste graad deze toestemming geven. Indien de persoon die de toestemming moet geven minderjarig is, wordt deze gegeven door diens wettelijke vertegenwoordiger. Indien de aanvrager de contactgegevens niet kent van de personen die hun toestemming moeten geven, kan hij bij de aanvraag een communicatie aan deze personen toevoegen die de ambtenaar van de burgerlijke stand doorstuurt in zoverre deze een gekend adres in België hebben. De bestemmeling kan vervolgens al dan niet ingaan op het verzoek van de aanvrager.
  • de bevestiging van het feit dat de aanvrager zijn identiteit en contactgegevens, in zijn hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke in de zin van art. 4.7. van de GDPR (AVG) heeft meegedeeld aan de persoon die de toestemming moet geven.

Regelgeving

Koninklijk besluit van 17 maart 2021

Andere reglementen

  • Archiefreglement

Digitaal loket

  • Aanvraag raadpleging registers van de burgerlijke stand

Ook interessant

  • Openbaarheid van bestuur

Contact

Afdeling burgerzaken

Adres
Louis Marcelisstraat 140 , 1970 Wezembeek-Oppem City Hall Routebeschrijving
T
02 783 12 11
E-mail
bevolking@wezembeek-oppem.be

Openingsuren

Vandaag
Nu gesloten
op afspraak 08:30 tot 12:00 & 13:30 tot 18:45
Morgen
op afspraak 08:30 tot 12:00 & 13:30 tot 16:00

Een bezoek kan ENKEL OP AFSPRAAK in de voormiddag of op donderdagnamiddag.
In de namiddag (met uitzondering van donderdag) zijn we enkel telefonisch bereikbaar. 

Maak een afspraak

Meer openingsuren Afdeling burgerzaken

Dienst burgerlijke stand

Adres
Louis Marcelisstraat 140 , 1970 Wezembeek-Oppem City Hall Routebeschrijving
T
02 783 12 16
E-mail
bevolking@wezembeek-oppem.be

Openingsuren

Vandaag
Nu gesloten
op afspraak 08:30 tot 12:00 & 13:30 tot 18:45
Morgen
op afspraak 08:30 tot 12:00 & 13:30 tot 16:00

Een bezoek kan ENKEL OP AFSPRAAK in de voormiddag of op donderdagnamiddag.
In de namiddag (met uitzondering van donderdag) zijn we enkel telefonisch bereikbaar. 

Maak een afspraak

Meer openingsuren Dienst burgerlijke stand

Contacteer ons

Administratief Centrum City Hall
Adres
Louis Marcelisstraat 140 1970   Wezembeek-Oppem
T
02 783 12 11
E-mail
info@wezembeek-oppem.be
Ondernemingsnummer
0207.506.061
BTW nr.
BE 0207.506.061
Post doet u in de brievenbus, gelegen aan de achterkant van het gebouw net voor de ingang van de ondergrondse parking.

Ook interessant

  • Openingsuren
  • E-loket
  • Vacatures
  • Activiteitenkalender

Social Media

  • Volg ons op Facebook
  • © 2023
  • privacy
  • cookiebeleid
  • sitemap
  • merkt u nog fouten?
  • lcp.nv 2023 ©
Naar top