Vanaf februari 2021 zullen kinderopvanginitiatieven een aanvraag kunnen indienen bij Kind en Gezin (Agentschap Opgroeien) voor extra opvangplaatsen in trap 2A (subsidie voor inkomenstarief- hoog tarief). Deze aanvraag is enkel mogelijk wanneer het Agentschap Opgroeien daar een oproep voor lanceert en kunnen niet op een ander moment aangevraagd worden.
Als lokaal bestuur kunnen we een advies geven over de ingediende aanvragen, aan de hand van vooraf bepaalde criteria. Deze criteria werden goedgekeurd en vastgelegd door de gemeenteraad van 21 december 2020.
Een advies neemt de vorm aan van een score, gegeven aan de hand van deze criteria.
Belangrijk: een organisator die een aanvraag indient voor uitbreiding bij het Agentschap Opgroeien is verplicht deze aanvraag ook bekend te maken bij het lokaal bestuur.
Deze kan u bezorgen per e-mail naar kinderopvang@gemeente-wezembeek-oppem.be. U kan de aanvraag ook bezorgen per post (liefst aangetekend) ter attentie van het College van burgemeester en schepenen, Louis Marcelisstraat 134, 1970 Wezembeek-Oppem.
U krijgt een ontvangstmelding via e-mail van de ons bezorgde aanvraag.
Er is geen bezwaarprocedure tegen dit advies bij de gemeente zelf mogelijk. Deze mogelijkheid wordt wel voorzien in de procedure van het Agentschap Opgroeien.
In het advies van onze gemeente bedraagt de maximumscore die u kan behalen, 8 punten.
Een score van 0 is niet gelijk aan een negatief advies en worden niet bij voorbaat uitgesloten bij de beoordeling door het Agentschap Opgroeien.
Beoordelingscriteria:
1. Betrokkenheid van de organisatie bij het lokaal bestuur (2 punten)
- de organisatie gaat het engagement aan om in de toekomst mee te werken met het lokaal bestuur (meer bepaald deel te nemen aan het lokaal overleg kinderopvang – het LOK- in kader van het huis van het kind, -, maar ook met het actief participeren aan het lokaal loket kinderopvang). Omdat het lokaal loket kinderopvang, alsook het lokaal overleg kinderopvang nog in oprichting zijn, wordt er gevraagd om een engagementsverklaring te ondertekenen = 2 punten.
In de engagementsverklaring is opgenomen dat:
- de organisator actief is binnen de werking van het LOK, door deel te nemen aan minimum de helft van de vergaderingen van het LOK per jaar,
- de opvangplaatsen zullen worden aangeboden via het digitaal Lokaal Loket kinderopvang, alle opvangvragen worden bijgevolg in het Lokaal Loket Kinderopvang geregistreerd,
- de organisator engageert zich als partner van het Huis van het Kind.
- de organisatie gaat het engagement niet aan om in de toekomst mee te werken met het lokaal bestuur = 0 punten
2. De organisator zet in op toegankelijkheid: 2 punten.
- de opvanglocatie beschikt over ruime openingsuren: 1 punt
Open om 7 uur: 0,5 punt
Open om 7.30 uur: 0 punten
Open tot 18 uur: 0 punten
Open tot 18.30 uur: 0,5 punt
- de opvanglocatie is minstens 220 dagen per jaar geopend: 1 punt.
3. % IKT-plaatsen: 3 punten
Het beschikken over de nodige financiële ondersteuning vanuit de Vlaamse Overheid is een belangrijke parameter voor de financiële leefbaarheid van een kinderopvanginitiatief. Om te vermijden dat enkele initiatieven beschikken over het merendeel van de IKT-plaatsen binnen de gemeente, vinden we het belangrijk dat elke aanbieder over een minimum aan IKT-plaatsen beschikt.
- de aanbieder heeft minder dan 25% IKT-plaatsen (de eigen IKT-plaatsen versus het totaal aantal eigen opvangplaatsen) = 3 punten,
- de aanbieder heeft minder dan 50% IKT-plaatsen = 1,5 punt,
- de aanbieder heeft meer dan 50% IKT-plaatsen = 0 punten.