Gemeente Wezembeek-Oppem
  • Terug naar startpagina
  • Print
  • Sitemap
  • Trefwoordenlijst
Share/Save/Bookmark

Reispassen voor niet-Belgen

Wat is een reisdocument?

Een reisdocument is een internationaal identiteitsbewijs en reisdocument speciaal voorzien voor erkende vluchtelingen, erkende staatlozen of bepaalde vreemdelingen ingeschreven in onze bevolkingsregisters. Dit is twee jaar geldig voor meerderjarigen en twee jaar geldig voor minderjarigen en de geldigheidsdatum kan niet verlengd worden.

Wie heeft een reisdocument nodig?

Als je reist naar landen buiten de Europese Unie heb je meestal een reispas nodig.

Wat kost een reisdocument?

Voor minderjarigen Vanaf 18 jaar
gewone procedure 45 € 75 €
spoedprocedure 230 € 260 €
superdringende procedure 290 € 320 €


Hoelang duurt een aanvraag ?

Een reispas kan je twee weken na je aanvraag in de dienst burgerzaken verkrijgen. Er is tevens een spoedprocedure voorzien waardoor je je reispas op een à twee werkdagen na je aanvraag kan afhalen. De superdringende procedure (in 4,5 uur) kan zowel op de gemeente als rechtstreeks in Brussel aangevraagd worden maar moet altijd afgehaald worden in Brussel. (Koloniënstraat 11).


Wie kan zich aanbieden ?

Omwille van de handtekening en de biometrie dien je je persoonlijk aan te bieden bij de dienst burgerzaken.
Een minderjarige moet vergezeld zijn van moeder, vader of voogd.

Wat breng je mee ?

  • je verblijfskaart
  • een recente (max. 6 maanden oud) pasfoto in kleur 
  • Vereisten foto volgens ICAO-norm : lengte van het gelaat tussen 31 en 36 mm, scherp, voldoende contrast, gelijkmatige belichting, geen reflectie of schaduw, een lichtkleurige egale achtergrond, hoofd volledig en gecentreerd afgebeeld, in vooraanzicht en met rechte houding, neutrale gezichtsuitdrukking zonder zichtbare tanden, bril mag als de ogen volledig zichtbaar zijn
  • de voorwaarden waaraan de foto moet voldoen, worden in detail opgesomd in deze folder. Een zelf geproduceerde foto wordt enkel aanvaard indien ze aan de strenge professionele kwaliteitsvereisten voldoen.
  • je verlopen reispas of een document van aangifte van verlies, diefstal of vernietiging bij de politie

 

Wat bij diefstal, verlies of vernietiging van je reisdocument

Diefstal of verlies van je reisdocument moet je meteen melden aan de helpdesk DOCSTOP (permanent bereikbaar op het gratis nummer 00800 2123 2123 of op het betalend nummer 02 518 21 23) om misbruik van je paspoort te voorkomen.
Bij diefstal of verlies dien je ook klacht in bij de politie en laat je je document seinen.

                                                            ***

Voor meer info kan je terecht op de dienst Burgerzaken op het nummer 02 783 12 56 of

Je kan ook terecht op het internetadres www.diplomatie.belgium.be. Op deze website kan je het land van bestemming inbrengen waarna je wordt gemeld welke reisdocumenten je nodig hebt. Je kan ook steeds inlichtingen krijgen in de ambassade of het consulaat van het te bezoeken land of bij je reisagent.



Contact
Dienst Burgerzaken
Nieuw adres:
Witte-Dovenetellaan 3
1970 Wezembeek-Oppem
tel.: 02  783 12 11
fax: 02  783 12 53
*


Openingsuren

GEMEENTEHUIS WEZEMBEEK-OPPEM
Ondernemingsnummer 0207 506 061
Privacyverklaring
Louis Marcelisstraat 134 - 1970 Wezembeek-Oppem -T 02 783 12 11

design & development by e2e NV