Naar inhoud
Wezembeek-Oppem
  • nl
  • fr
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Maatregelen bestuur tegen energiecrisis
Menu
  • Contact & openingsuren
  • A tot Z
  • Sitemap
  • E-loket
  • Stratenplan
  • Bedrijvengids
  • Bestuur

    Adviesraden, politieke organen, beleidsdocumenten, vacatures, belastingen, subsidies, klachten ...

  • Leven en burger

    Bevolking, burgerlijke stand, vreemdelingendienst, verkiezingen, burenbemiddeling, nieuwe inwoner ...

  • Welzijn

    Onderwijs en opvang, OCMW, hulpdiensten en veiligheid, gezondheid ...

  • Economie

    Werken en ondernemen, reclame, taxivergunning ...

  • Vrije Tijd

    Bibliotheek, sport, gemeentelijke infrastructuren, cultuur, evenementen, jeugd, verenigingen ...

  • Wonen en omgeving

    Afval, openbare werken, huisvesting, woonkwaliteit, (ver)bouwen, mobiliteit en verkeer, premies en tegemoetkomingen ...

  • Subsidies en premies

    Premies en financiële tegemoetkomingen wonen, premies milieu en duurzaamheid, gemeentelijke subsidies vrije tijd en samenleven, sociale tegemoetkomingen, ...

Maatregelen bestuur tegen energiecrisis

Gepubliceerd opwoensdag 28 sep 2022 om 11:11
We nemen een aantal maatregelen om de energiefactuur te drukken.

Onze gemeente onderneemt al enige tijd actie rond klimaat en energiebesparing: de GBS Het Hoeveke, de sporthal en de pastorij werden voorzien van energiezuinige stookinstallaties, er wordt geothermie gebruikt om de nieuwe gemeentelijke gebouwen in de Louis Marcelisstraat te verwarmen en te koelen, ... Tal van andere klimaatvriendelijke en energiebesparende ingrepen zijn voorzien in het kader van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 en van het klimaatplan. 

De laatste weken zocht ons lokaal bestuur naar extra maatregelen om de energiefactuur verder te doen dalen op korte termijn. Het college van burgemeester en schepenen keurde onderstaande maatregelen goed.

Maatregelen

1. Temperatuur openbare gebouwen verlagen

Er werd beslist om de binnentemperatuur in alle gemeentelijke gebouwen te verlagen tot 18 graden. Dit is een gemakkelijke quick win want per graad lager kan men plus minus 7% energie besparen. Standaard worden thermostaten op 21C° ingesteld.

2. Straatverlichting: led, dimmen en doven

27% van het gemeentelijk net werd reeds omgeschakeld naar ledverlichting. Deze interactieve verlichting biedt de mogelijkheid om lampen vanop afstand individueel aan te sturen en te dimmen. Tegen 2030 is de volledige openbare ruimte van ledverlichting voorzien. Volgens Fluvius gaan ledlampen vijf keer langer mee en leveren ze een energiebesparing op van 45%.

Naast het dimmen van een deel van de openbare ledverlichting nam het college de principiële beslissing om 's nachts alle straatverlichting te doven. Voor de uitwerking en effectieve implementatie van dit besluit is onze gemeente nu in overleg met Fluvius en de buurgemeenten. Openbare verlichting zit namelijk in circuits die de gemeentegrenzen overschrijden wat een gezamenlijk brandregime vergt. Het uitdoven van de verlichting in elke wijk/zone hangt hiervan af.

De 3 elektronische borden zullen in de gemeente hetzelfde regime volgen als de straatverlichting.

3. Zonnepanelen

Het bestuur besliste om de installatie van zonnepanelen op de daken van de publieke gebouwen te versnellen. Tegen de zomer 2023 zullen alle geschikte daken van de gemeentelijke en OCMW-gebouwen uitgerust zijn met zonnepanelen. 

4. Energieverantwoordelijke

Per gemeentelijk gebouw is een energieverantwoordelijke aangesteld voor een gedetailleerde opvolging van het energieverbruik van het gebouw. Deze persoon noteert op regelmatige basis de meterstanden.

5. Energiemonitoring

Aansluitend op punt 4, zal er in elk gebouw worden bijgestuurd waar de energieverslinders gedetecteerd worden. Bovendien voorziet Fluvius kortelings ieder gemeentelijk gebouw van slimme elektriciteits-, gas- en watermeters. Het bestuur zal zo heel bewust aan de slag kunnen gaan om sneller en actiever in te grijpen bij te hoog verbruik.
 

Ook het gemeentepersoneel is zich bewust van het belang van brandstofverbruik naar beneden te halen. Er fietst nogal wat gemeentepersoneel naar het werk! Bijna 20% van het personeel verplaatst zich naar/van het werk met de fiets. Daarnaast kiezen ook veel collega's voor het openbaar vervoer. 

Meest gelezen

  • Renovatieverplichting vanaf 2023
  • Bestel de jaarsticker 2023 voor de gft-container
  • Help ons op weg naar een betere mobiliteit! Bepaal nu het voorkeursscenario mee

Ook interessant

  • Vermijd zwerfvuil: bied uw zak in een bak aan

  • Noodhulp slachtoffers aardbeving in Turkije en Syrië

  • Hakhoutbeheer in onze gemeente

Thema's

  • Beleid
  • Milieu en duurzaamheid
  • Wonen en omgeving

Contacteer ons

Administratief Centrum City Hall
Adres
Louis Marcelisstraat 140 1970   Wezembeek-Oppem
T
02 783 12 11
E-mail
info@wezembeek-oppem.be
Ondernemingsnummer
0207.506.061
BTW nr.
BE 0207.506.061
Post doet u in de brievenbus, gelegen aan de achterkant van het gebouw net voor de ingang van de ondergrondse parking.

Ook interessant

  • Openingsuren
  • E-loket
  • Vacatures
  • Activiteitenkalender

Social Media

  • Volg ons op Facebook
  • © 2023
  • privacy
  • cookiebeleid
  • sitemap
  • merkt u nog fouten?
  • lcp.nv 2023 ©
Naar top
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • E-mail