Elke woning moet voldoen aan de minimale veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten zoals omschreven in de Vlaamse Wooncode (artikel 5).
Wat is een woning?
Elk onroerend goed of een deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor huisvesting van een gezin of alleenstaande is een woning.
Dat kan zowel een zelfstandige woning (eengezinswoning, appartement, studio) als een niet zelfstandige woning (kamer) zijn. In een zelfstandige woning zijn de drie basisfuncties, een keuken, een bad of douche en een toilet, aanwezig.
In een kamer (kamerwoning) ontbreekt minstens één van deze functies. De bewoner moet in dat geval kunnen beschikken over één of meer gemeenschappelijke ruimten in het gebouw.
Wanneer spreekt men over slechte woonkwaliteit?
Men spreekt over slechte woonkwaliteit als de woning o.a. één of meer van de volgende gebrek(en) vertoont en er dus niet voldaan wordt aan de wettelijke kwaliteitsvereisten:
- Ontbreken van minimale voorzieningen zoals een keuken, een toilet, een douche of bad, een gootsteen of het ontbreken van drinkbaar water
- Structurele stabiliteitsproblemen
- Onveilige trappen
- Onveilige technische uitrusting (gas, elektriciteit en verwarming)
- Ontbreken van verwarmingselementen in de bewoonbare lokalen
- Vochtproblemen
- Onvoldoende of onveilige verluchting
- Onvoldoende natuurlijke verlichting
- Moeilijke toegankelijkheid van de woning
- …
Procedure
Is uw woning niet in orde en u vermoedt dat uw huurwoning niet voldoet aan de basisnormen of u kent iemand die in een slechte woning woont, dan kan u dit melden aan de dienst Wonen van onze gemeente.
De melding kan gebeuren via ons digitaal loket, per brief of telefonisch. Indien de klachten ernstig zijn doet u best een schriftelijke aanvraag tegen ontvangstbewijs (of via het digitaal loket). De datum van melding geldt dan als startdatum voor een eventuele procedure tot ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring.
De woningcontroleur van de gemeente Wezembeek-Oppem zal een afspraak maken om de woning te bezoeken.
Hij zal oordelen of de klacht gegrond is en overgaan tot het opstarten het van het vooronderzoek (conformiteitsonderzoek). De woningcontroleur zal u informeren over de verdere procedure.
Door het melden of indienen van de aanvraag tot woningonderzoek geeft u de woningcontroleur van de gemeente Wezembeek-Oppem de toestemming om de woning te betreden om het conformiteitsonderzoek uit te voeren.
Wat kan u best eerst zelf doen?
Maak een lijst van de gebreken van uw huurwoning en ga na wie de herstelling moet laten uitvoeren (huurder of verhuurder). U vindt de lijst terug in verplichte toelichting “vulgariserende toelichting” bij uw huurovereenkomst.
Contacteer steeds eerst de verhuurder.
Als u zelf de werken moet uitvoeren meldt u dit aan de verhuurder en vraag hem toestemming om de werken uit te voeren. Doe dit ook schriftelijk zodat u een bewijs hebt dat u dit gemeld hebt.
Als de verhuurder de werken moet uitvoeren meldt u dit ook schriftelijk. Hiervoor kan u gebruik maken van deze modelbrief. Praat met de verhuurder en maak met hem de nodige afspraken voor herstelling.
Indien de verhuurder niet reageert of de gemaakte afspraken niet tijdig nakomt moet u hem een herinneringsbrief sturen.
Indien dit geen resultaat oplevert dan meldt u dit aan de gemeente en wordt de administratieve procedure ongeschikt-en onbewoonbaarheid opgestart. U kan dit melden via ons digitaal loket
U kan ook een verzoeningsprocedure starten via de vrederechter.
Kosten conformiteitsonderzoek
Het conformiteitsonderzoek, gehouden naar aanleiding van een melding van slechte woonkwaliteit, is gratis.