In volgende straten gold reeds een fietszone:
Wijngaardlaan (deels, vanaf huisnummer 25 tot aan de kruising met de Louis Marcelisstraat), Viooltjeslaan, Beekstraat (deels, voorbij GC De Kam richting Sportpleinstraat), ’t Veldeke, Louis Marcelisstraat (deels, van het gemeentehuis tot aan de kruising met de Gergelstraat), Jozef De Keyzerstraat en Sportpleinstraat.
Binnenkort wordt het lijstje aangevuld met volgende 3 straten:
- Pleinlaan
- Bosweg (deels, van de de Grunnelaan tot de Raymond Hernalsteenstraat)
- Madeliefjeslaan
De politie voorziet opnieuw een sensibiliseringscampagne. In de week van 2 september zullen zij op verschillende plaatsen de weggebruikers attent maken over de gewijzigde verkeerssituatie.
Wat mag er wel en niet in een fietszone?
- Maximumsnelheid van 30 km/u voor alle weggebruikers.
- Fietsers mogen de hele weg innemen in een eenrichtingsstraat, de breedte van de rechterzijde in een tweerichtingsstraat.
- Gemotoriseerd verkeer mag de fietsers niet inhalen. Fietsers mogen elkaar en/of gemotoriseerd verkeer wel inhalen. Dat moet gebeuren langs links, tenzij er een file is, dan mag het ook langs rechts.
- Alle andere verkeer- en parkeerregels blijven gelden. Zo moet er bijvoorbeeld nog steeds voorrang verleend worden aan het verkeer dat van rechts komt.
Het begin van een zone wordt aangeduid met het toepasselijk verkeersbord. Het einde wordt aangeduid met hetzelfde bord, maar dan doorstreept.
Naast de verkeersborden komen er ook grondmarkeringen, die door een externe partner zullen worden aangebracht. De leverancier heeft echter vertraging opgelopen door de regenachtige maanden van het voorjaar.
Gemeentelijk mobiliteitsplan
De nieuw aangelegde fietszones kaderen in het groter mobiliteitsplan van onze gemeente. Het doel van het mobiliteitsplan is alle inwoners van de gemeente een veiligere, rustigere en gebruiksvriendelijkere mobiliteit te bieden, waarbij iedereen zijn plaats vindt, ongeacht het vervoermiddel, en dit dankzij een evenwichtigere verdeling van de openbare ruimte tussen zwakke (voetgangers, mensen met beperkte mobiliteit, fietsers, …) en gemotoriseerde gebruikers.