Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksgroep Memori van de Thomas More Hogeschool, in het kader van een langlopende studie bij lokale besturen, de ‘Communicatiemonitor’. Wezembeek-Oppem was de 29ste gemeente die deelnam, maar toch wel belangrijk om te vermelden de 1ste faciliteitengemeente.
Via de bevraging wilden we zicht krijgen op het bereik en de waardering van onze communicatie om in de toekomst de juiste keuzes te maken. Worden bijvoorbeeld WO Flash en WO.magazine goed gelezen? Informeren we over de juiste onderwerpen? Zijn de elektronische borden nog een waardevol kanaal?
Een papieren exemplaar van de bevraging werd naar een steekproef van 2.000 inwoners - 18-plussers – gestuurd. Aanvullend kwam er via de gemeentelijke kanalen een algemene oproep om deel te nemen. De enquête werd voornamelijk online ingevuld. 446 ingevulde vragenlijsten (waarvan 416 geldig) vonden uiteindelijk hun weg terug naar de onderzoeksgroep.
Wij vatten graag de voornaamste conclusies van het rapport voor u samen. Het rapport zelf vindt u onderaan deze pagina terug.
Wie nam deel?
25% van de deelnemers vulde de bevraging in het Nederlands in, 75% in het Frans. 77% werd in België geboren, 23% in het buitenland. Gemiddeld waren de respondenten 53 jaar oud. De jongste deelnemer was 19 jaar oud, de oudste 88.
Maar liefst 98% gaf aan afgelopen maand gebruik te hebben gemaakt van internet – bij de 70-plussers was dat 90%. Daarmee heeft Wezembeek-Oppem het hoogste internetgebruik van alle reeds bevraagde gemeenten. 81% gebruikt ook sociale media, met als top 3 Whatsapp, Facebook en YouTube.
Bekendheid en gebruik van de belangrijkste gemeentelijke communicatiekanalen
De meest gebruikte gemeentelijke communicatiekanalen onder de respondenten zijn:
- WO magazine, gelezen door 80%,
- WO Flash, gelezen door 75%,
- Website, gebruikt door 54% gebruikers,
- Digitale infoborden op straat, benut door 51%.
De gedrukte kanalen en de infoborden hebben een even groot bereik als in andere gemeenten. Onze digitale kanalen doen het anderzijds merkelijk minder goed ten opzichte van de andere Vlaamse gemeenten:
- Facebookpagina: 26% t.o.v. elders gemiddeld 41%
- Website: 54% t.o.v. gemiddeld 65%
- Digitale nieuwsbrief: 26% t.o.v. gemiddeld 37% en maar liefst 61% weet niet dat de gemeente een maandelijkse elektronische nieuwsbrief heeft!
- Het digitaal burgerparticipatieplatform heeft 12% bereik, maar is ook een minder algemeen communicatiekanaal.
De vrijetijdskanalen met het meeste bereik zijn de affiches, spandoeken en banners, de digitale informatieborden en de UiTagenda in WO magazine. Terwijl dat laatste in andere gemeenten gewoonlijk het topkanaal voor vrijetijdsinformatie vormt, blijft het bereik van ons magazine op dat gebied laag. Ook de flyers en de folders, de activiteitenkalender op www.wezembeek-oppem.be en bib.wezembeek-oppem.be scoren laag op vlak van bereik. Opvallend is dat de 2 kanalen met het hoogste bereik, het laagst scoren op vlak van tevredenheid.
Meer dan in andere gemeenten gaven de respondenten aan in noodsituaties graag via een BE-Alert sms-bericht of e-mail op de hoogte te worden gehouden.
23% van de deelnemers van de enquête nam al eens deel aan een bewonersvergadering (bijvoorbeeld omdat hun straat heraangelegd werd). 38% gaf aan dat nog niet te hebben gedaan, maar wel interesse te hebben.
Waardering van de belangrijkste gemeentelijke communicatiekanalen
De papieren WO Flash en WO magazine scoren het hoogst – met een gelijke score – op vlak van tevredenheid. Ook de maandelijkse elektronische nieuwsbrief WO Digiflash doet het goed in vergelijking met andere Vlaamse gemeenten. De elektronische nieuwsbrief mag dan nog onvoldoende gekend zijn, wie hem wel leest, blijkt bijzonder tevreden.
Wie gebruik maakt van de gemeentelijke website is over het algemeen heel tevreden (ook hier een hoge score ten opzichte van andere gemeenten). De Facebook-pagina wordt dan weer minder gewaardeerd.
Informatienoden en -beleving
De bevraging omvatte ook een reeks ruimere vragen over de informatienoden en -beleving. Op dit vlak scoort de gemeente eerder matig en liggen de waarden onder het gemiddelde van andere Vlaamse gemeenten.
77% van de respondenten geeft aan dat de gemeentelijke communicatie begrijpelijk is. Maar meer dan elders is er vraag naar meer transparantie/actieve communicatie over beleid en beslissingen, naar meer tweerichtingscommunicatie/participatie, naar een hogere intensiteit en/of tijdigheid van de communicatie over dienstverlening, vrijetijdsaanbod, wegen- en infrastructuurwerken. Ook wordt aandacht gevraagd voor even kwaliteitsvolle communicatie in het Frans.
De gemeente haalt in vergelijking met elders lagere scores voor de stellingen:
- ‘Ik weet waar ik terecht kan met opmerkingen en vragen over de dienstverlening’
- ‘De gemeente antwoordt klantvriendelijk op vragen, meldingen en bemerkingen’
- ‘Ik krijg voldoende info over wat er in de gemeente te beleven valt’
- ‘De gemeente brengt mij tijdig op de hoogte van wegen- en infrastructuurwerken’
- ‘De gemeente doet voldoende inspanningen om de wensen van de bevolking te kennen’
Respondenten zijn het meest tevreden over de hoeveelheid informatie over preventie en veiligheid, wegenwerken en verkeershinder, activiteiten voor kinderen, de bibliotheek, evenementen en sport en recreatie.
Er zijn verschillende thema’s waarvan de inwoners vinden dat ze onvoldoende informatie krijgen. Minstens 40% van de inwoners wenst meer info over:
- subsidies en premies (57%)
- lokaal winkelen (54%)
- gemeenteraad en college (51%)
- toeristische bezienswaardigheden (48%)
- mobiliteit (44%)
- gezondheid en zorg (43%)
- milieu en natuur (43%)
- geschiedenis van Wezembeek-Oppem (41%)
- ondernemen en bedrijven (41%)
- erfgoed (40%)
Imago van de gemeente
De gemeente haalt een eerder goede score wat imago betreft. De inwoners ervaren de gemeente vooral als veilig, groen, bereikbaar, proper en gastvrij maar ook als weinig verrassend en minder goed om te winkelen.
Conclusies
Op vele domeinen is er groeimarge om de communicatie nog beter te maken. De conclusies van het onderzoek zullen een belangrijke invloed hebben op de communicatiestrategie in de komende jaren. We bekijken hoe we de belangrijkste aandachtspunten kunnen omzetten tot actie. Hier hoort u later meer over!
Nogmaals een welgemeende 'dank' aan de personen die deelnamen aan ons onderzoek. Leuk extra: wie deelnam, maakte kans op een cadeaucheque ter waarde van 100, 50 of 20 euro. De gelukkigen zijn ondertussen persoonlijk op de hoogte gebracht.