Naar inhoud
Wezembeek-Oppem
  • nl
  • fr
  1. Home
  2. Bestuur
  3. Beleid
  4. Openbaarheid van bestuur
Menu
  • Contact & openingsuren
  • A tot Z
  • Sitemap
  • E-loket
  • Stratenplan
  • Bedrijvengids
  • Bestuur

    Adviesraden, politieke organen, beleidsdocumenten, vacatures, belastingen, subsidies, klachten ...

  • Leven en burger

    Bevolking, burgerlijke stand, vreemdelingendienst, verkiezingen, burenbemiddeling, nieuwe inwoner ...

  • Welzijn

    Onderwijs en opvang, OCMW, hulpdiensten en veiligheid, gezondheid ...

  • Economie

    Werken en ondernemen, reclame, taxivergunning ...

  • Vrije Tijd

    Bibliotheek, sport, gemeentelijke infrastructuren, cultuur, evenementen, jeugd, verenigingen ...

  • Wonen en omgeving

    Afval, openbare werken, huisvesting, woonkwaliteit, (ver)bouwen, mobiliteit en verkeer, premies en tegemoetkomingen ...

  • Subsidies en premies

Openbaarheid van bestuur

Elke overheid in Vlaanderen, dus ook het gemeentebestuur, is verplicht haar burger zélf zo goed mogelijk te informeren. Daarnaast heeft elke burger ook het recht om bestuursdocumenten in te kijken (inzagerecht), er een kopie van te ontvangen en uitleg te krijgen. Dit alles wordt 'openbaarheid van bestuur' genoemd.

Misschien wilt u een document van een overheid inkijken. Bijvoorbeeld het milieurapport van een bedrijf in uw buurt of een dossier over de aanleg van een weg?

Dat kan, want voor de overheden in Vlaanderen geldt dat in principe alle bestuursdocumenten openbaar zijn. U kan ze inkijken, er meer uitleg over vragen of er een kopie van krijgen.

Uitzonderingen

In principe zijn alle dossiers en alle gegevens van de gemeente openbaar (tijdens de kantooruren). Hierop zijn echter uitzonderingen:

  • Registers en akten van de burgerlijke stand, bevolkingsregisters, strafregister
  • Dossiers over personen en personeel
  • Een aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning kan u slechts inkijken nadat de vergunning werd verleend, tenzij de wet zelf in een openbaar onderzoek voorziet
  • De inzage van een dossier kan geweigerd worden omwille van een grondige reden (bijvoorbeeld de vraag om inzage is onredelijk (teveel opzoekingwerk), de vraag werd te vaag geformuleerd of omwille van wettelijke beperkingen).

Inzagerecht betekent ook dat u tegen betaling een kopie kan vragen.

Het is ook mogelijk dat een bestuursdocument maar gedeeltelijk openbaar mag gemaakt worden. Als een bestuursdocument nog niet af is, of onvolledig, dan kan uw aanvraag ook afgewezen worden. De overheid moet dan immers afwegen of er misverstanden kunnen ontstaan omdat nog niet alle informatie is opgenomen in het document. Wel moet de overheid in detail motiveren waarom ze uw aanvraag afwijst.

Digitaal loket

  • Aanvraag voor toegang tot bestuursdocument(en)

Externe links

  • Openbaarheid van bestuur IBZ

Contact

Administratief Centrum City Hall

Adres
Louis Marcelisstraat 140 , 1970 Wezembeek-Oppem City Hall Routebeschrijving
T
02 783 12 11
E-mail
info@wezembeek-oppem.be
Website
www.wezembeek-oppem.be
Ondernemingsnummer
0207.506.061
BTW nr.
BE 0207.506.061
  • Facebook Administratief Centrum City Hall
  • Linkedin Administratief Centrum City Hall

Openingsuren

Vandaag
Nu enkel op afspraak
op afspraak 08:30 tot 12:00 & 13:30 tot 16:00

Een bezoek kan ENKEL OP AFSPRAAK in de voormiddag of op donderdagnamiddag.
In de namiddag (met uitzondering van donderdag) zijn we enkel telefonisch bereikbaar. 

Maak een afspraak

Meer openingsuren Administratief Centrum City Hall

Contacteer ons

Administratief Centrum City Hall
Adres
Louis Marcelisstraat 140 1970   Wezembeek-Oppem
T
02 783 12 11
E-mail
info@wezembeek-oppem.be
Ondernemingsnummer
0207.506.061
BTW nr.
BE 0207.506.061
Post doet u in de brievenbus, gelegen aan de trappen voor het administratief centrum City Hall.

Ook interessant

  • Openingsuren
  • E-loket
  • Vacatures
  • Activiteitenkalender

Social Media

  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op Linkedin
  • © 2025
  • privacy
  • cookiebeleid
  • sitemap
  • merkt u nog fouten?
  • lcp.nv 2025 ©
Naar top