De bedoeling hiervan is om te analyseren of landingen met een steilere aanvliegroute dan normaal een voordeel bieden op het vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op het vlak van CO2 -uitstoot en brandstofverbruik.
De demonstratievluchten zullen verlopen in twee fasen op de meest gebruikte banen, 25R en 25L. De eerste fase van demonstratievluchten loopt van oktober tot december 2024 en gebeurt met een dalingshoek van 3,2 graden. Tijdens de tweede fase, van februari tot april 2025, zullen vluchten met een dalingshoek van 3,2 graden verder worden uitgevoerd op baan 25R, terwijl deze op baan 25L wordt verhoogd naar 3,5 graden. Baan 25R ligt in het verlengde van onze gemeente.
De luchtvaartmaatschappijen die hieraan deelnemen zijn DHL, Brussels Airlines, TUI en Vueling. De andere maatschappijen blijven de standaard dalingshoek van 3,0 graden gebruiken.
Wil u meer weten zie: Brussels Airport en skeyes voeren demonstratievluchten uit met steilere en innovatieve aanvliegroutes