Een uittreksel van akte van de burgerlijke stand nodig voor administratieve doeleinden? U kan deze bij de dienst burgerlijke stand aanvragen.
Dit kan van verschillende akten:
- Akte van geboorte
- Akte van erkenning
- Akte van huwelijk
- Akte van wettelijke samenwoonst
- Akte van echtscheiding
- Akte van overlijden
- Akte van nationaliteit
- Akte van (voor-)naamswijziging
Voorwaarden
Het recht op een afschrift of uittreksel wordt beperkt tot:
- uzelf
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Procedure
U kunt een afschrift of een uittreksel van de akte aanvragen bij de dienst Burgerlijke stand, via e-loket of per mail (bevolking@wezembeek-oppem.be)
Afschriften en uittreksels die elektronisch worden opgevraagd, zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door de gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kunt u het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).
Geboorteakte uit het buitenland
Als u in het buitenland bent geboren, moet u aan de dienst Burgerlijke stand vragen in welke gemeente de akte van geboorte wordt bewaard.
Wat meebrengen
Als u het document zelf ophaalt:
- uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als u het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- uw eigen identiteitskaart.
Kostprijs
Gratis