Wat mag?
Ongeadresseerd verkiezingsdrukwerk
Verkiezingsdrukwerk mag in tegenstelling tot reclamedrukwerk in elke brievenbus gepost worden, ook die waar een “geen reclame”-sticker op hangt. Dat is zo vastgelegd door de overheid.
In de 40 dagen voor de verkiezingen, de zogenoemde sperperiode, zijn postbodes verplicht het verkiezingsdrukwerk van de verschillende partijen en kandidaten in élke brievenbus te verdelen - dus ook in die met een sticker. Het uitgangspunt is dat u als stemgerechtigde moet geïnformeerd worden vóór de verkiezingen.
Geadresseerde verkiezingspost
Wat met partijen en politici die u een brief op naam sturen? Ondanks de strenge privacyregels laat de overheid dit nog altijd toe. Elke partij kan in de aanloop naar de verkiezingen een adressenlijst krijgen met alle mogelijke kiezers uit de kieskring. Zo’n lijst bevat heel wat gegevens: voornaam of voornamen, familienaam, geboortedatum en hoofdverblijfplaats. Voor niet-Belgische personen die als kiezer geregistreerd zijn, wordt op de lijst ook vermeld dat ze niet-Belg zijn, maar niet de eigenlijke nationaliteit.
Een kandidaat kan dus een selectie doorvoeren en bijvoorbeeld enkel kiezers aanschrijven die voor de eerste keer gaan stemmen, of alleen senioren, of mensen uit een bepaalde wijk. Deze lijsten mogen wel enkel gebruikt worden in het licht van de verkiezingen.
Ook goed om weten
Op een geadresseerde brief dient steeds een contactadres te staan. Wilt u in de toekomst geen brieven meer krijgen van (bepaalde) partijen of politici, dan kan u hen dat op dit adres laten weten. De politicus in kwestie is dan verplicht u binnen de maand te laten weten dat er geen brief meer zal volgen. Geeft hij u geen antwoord of stelt het antwoord u niet tevreden, dan kunt u contact opnemen met de Gegevensbeschermingsautoriteit https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/thema-s/verkiezingen