Dit decreet is gebaseerd op de klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement.
Waarover gaat het?
Klokkenluiders zijn personen die in een werkcontext informatie over inbreuken krijgen en die inbreuken melden.
Een klokkenluidersmelding kan gaan over alle inbreuken op wetgeving en regelgeving die in Vlaanderen van toepassing zijn. Het gaat om een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is, of het doel of de toepassing van regelgeving ondermijnt.
Voorbeelden
Meldingen over corruptie, fraude, pogingen tot het verhullen van zo'n feiten ...
Bescherming
Als u als klokkenluider een inbreuk meldt, bent u door de regeling beschermd.
Bescherming van identiteit
U kiest zelf om al dan niet anoniem te melden.
- Meldt u anoniem, dan blijft uw identiteit uiteraard ongekend.
- Maakt u uw naam bekend, dan wordt uw identiteit beschermd. De meldingskanalen zorgen dat deze gegevens vertrouwelijk blijven (de toegang tot deze informatie wordt zoveel mogelijk beperkt) :
- Uw identiteit
- Identiteit van de anderen die in de melding genoemd worden
- Informatie waaruit uw identiteit of deze van de anderen afgeleid kunnen worden
Bescherming tegen sancties
Melders worden beschermd tegen eventuele sancties. U mag niet gestraft worden of nadelen ondervinden omdat u de inbreuk hebt gemeld (bv. negatieve beoordelingen, ontslag ...). Welke sancties we niet mogen nemen, kan u nalezen in artikel III.60/12, §1 van het Bestuursdecreet.
Klokkenluiders kunnen informatie ook openbaar maken. Ook dan worden ze beschermd tegen sancties (als de melding voldoet aan de voorwaarden in artikel III.60/12, §2, tweede lid van het Bestuursdecreet.
Uitzonderingen
- U kan deze regeling niet gebruiken om een lopende procedure tegen te houden.
- Als u bewust onjuiste informatie meldt of openbaar maakt, krijgt u geen bescherming en zijn er wel straffen mogelijk. U moet dus gegronde redenen hebben om te geloven dat de gemelde informatie op het moment van de melding juist is.
Rechten van de betrokken persoon
De persoon over wie de melding gaat (de betrokkene), heeft deze rechten:
- Geheimhouding van de identiteit
- Recht op een doeltreffende voorziening in rechte
- Recht op een eerlijk proces
- Vermoeden van onschuld
- Recht van verdediging, bv. het recht om gehoord te worden en het recht op toegang tot hun dossier
Wie kan een melding doen?
- Personeelsleden van het lokaal bestuur Wezembeek-Oppem (gemeente en OCMW)
- Externen die een werkrelatie hebben met het lokaal bestuur Wezembeek-Oppem (gemeente en OCMW)
- Aandeelhouders en personen die lid zijn van een bestuurlijk, leidinggevend of toezichthoudend orgaan van lokaal bestuur Wezembeek-Oppem (ook leden die niet bij het dagelijks bestuur zijn betrokken, vrijwilligers en bezoldigde of onbezoldigde stagiairs)
- Aannemers, onderaannemers, leveranciers en iedereen die werkt onder hun toezicht en leiding
- Personen die informatie over inbreuken hebben gekregen tijdens een werkrelatie die intussen beëindigd is
- Personen van wie de werkrelatie nog moet beginnen en die informatie over inbreuken hebben gekregen tijdens de aanwervingsprocedure of andere onderhandelingen voor een contract werd afgesloten
- Burgers zonder werkrelatie kunnen geen inbreuken melden in het kader van de klokkenluidersrichtlijn.
Waar melden?
Personeelslid van lokaal bestuur Wezembeek-Oppem
Meld de informatie over de inbreuk aan het hoofd van het personeel. U vindt alle informatie over de procedure en het interne meldkanaal op de interne website.
Denkt u dat uw melding niet doeltreffend intern behandeld kan worden? Meld de inbreuk dan bij Audit Vlaanderen.
Externen die een werkrelatie hebben met lokaal bestuur Wezembeek-Oppem
Externen melden een inbreuk altijd rechtstreeks via het externe meldkanaal Audit Vlaanderen.
Wat gebeurt er met uw melding?
Wat kan u verwachten nadat u uw melding hebt ingediend?
1. Ontvangstmelding
U krijgt binnen 7 dagen na de dag van ontvangst door het meldkanaal een ontvangstmelding, tenzij:
- Uw melding al binnen die termijn werd afgehandeld. Dan krijgt u meteen meer informatie over uw melding.
- U uw uitdrukkelijk verzet tegen het krijgen van een ontvangstmelding
- Een ontvangstmelding krijgen de bescherming van uw identiteit in gevaar brengt
2. Maatregelen
U krijgt informatie over wat er met uw melding gebeurde:
- Binnen 3 maanden na de dag waarop het meldingskanaal de ontvangstmelding heeft verstuurd
- Binnen 3 maanden en 7 dagen als er geen ontvangstmelding verstuurd is
U komt te weten welke maatregelen genomen zijn of worden genomen door uw melding. U krijgt ook een uitleg waarom die maatregelen genomen worden. De meldkanalen mogen u geen informatie bezorgen die het interne onderzoek of de rechten van de betrokken persoon of personen schaadt.
Verwerking van persoonlijke gegevens
Als die gegevens beschikbaar zijn, verwerken de meldingskanalen deze persoonsgegevens bij de behandeling en registratie van meldingen (op basis van de algemene verordening gegevensbescherming):
- Naam van de melder
- Contactgegevens en de functie van de melder
- Naam van de facilitator of van derden die verbonden zijn met de melder en die het slachtoffer kunnen worden van sancties in een werkcontext
- Naam en de functie van de betrokken persoon en informatie over de inbreuken van de betrokken persoon
- Naam van de getuigen
- Schriftelijke meldingen
- Stemopnames en het schriftelijke verslag van mondelinge meldingen
Regelgeving
Lees de klokkenluidersrichtlijn in het Bestuursdecreet.