Werken aan de ring
Sinds augustus 2020 plaatst Agentschap Wegen en Verkeer ( de beheerder van de Vlaamse gewest-, autosnelwegen en fietspaden) geluidsschermen langs de Oostelijke ring in Wezembeek-Oppem en Kraainem. Tijdens de werken zal de aannemer voor deze werken geregeld een rijstrook moeten afsluiten in iedere rijrichting. Op de binnenring (richting Namen / Waterloo) zullen er dan van net voorbij het verkeersknooppunt van Sint-Stevens-Woluwe twee i.p.v. drie rijstroken beschikbaar zijn, en op de buitenring (richting Zaventem / Antwerpen) twee i.p.v. drie rijstroken van net voorbij de Vierarmentunnel. Daar zullen de weggebruikers dus vertragingen ondervinden.
Voor de omwonenden kunnen de werken met periodes bijkomende geluidshinder veroorzaken. Gelukkig enkel overdag, aangezien de aannemer enkel overdag werkt.
De hinder op de binnen- en de buitenring zal aanhouden tot het einde van de werken.
Waarom doet het Agentschap Wegen en Verkeer dit?
Heel eenvoudig. Om de woningen langs de Brusselse ring beter te beschermen tegen geluidshinder. In totaal plaatst het Agentschap ongeveer 8 kilometer aan nieuwe geluidsschermen langs de R0 in Wezembeek-Oppem en Kraainem. Op de locaties waar (verouderde) geluidsschermen staan, komen ook nieuwe schermen.
Hoe werken geluidsschermen?
- Geluidsschermen zorgen ervoor dat het geluid van de voertuigen op de snelweg een omweg maakt. Zo wordt de baan van het geluid langer en is het geluidsniveau minder sterk.
- Geluidsschermen bestaan uit absorberend materiaal. Zo weerkaatst het geluid niet naar de andere kant.
- Het effect van geluidsschermen is sterk afhankelijk van de afstand tot de snelweg. Hoe verder van de snelweg, hoe minder het effect van de schermen.
Wist u dat er langs de R0 te Wezembeek-Oppem twee soorten geluidsschermen geplaatst worden?
Van de in totaal 8 km aan geluidsschermen zijn er 3 km geïntegreerde geluidsschermen en 4,3 km klassieke geluidsschermen. De werf werd in 2 zones opgedeeld. Voor de eerste zone werd gekozen voor het zogenaamde geïntegreerde systeem, vlak naast de autosnelweg. De geluidsmuren (die liefst 6 ton elk wegen) worden losstaand geplaatst op een gewone, draagkrachtige fundering en gestabiliseerd door betonnen veiligheidsrails die 3 ton wegen en zelfs de impact van een vrachtwagen kunnen opvangen. Deze panelen worden aan elkaar verankerd, maar de wand kan, indien nodig verplaatst worden als er wegwerkzaamheden moeten gebeuren of als de infrastructuur van de weg zou veranderen. De plaatsing gebeurt snel, voorbereidende werken zijn beperkt en de plaatsing kan vlot en veilig gebeuren vanop de snelweg.” De schermen komen vanuit Omnibeton in Limburg, via transport per schip naar de laadkaaien van de Willebroekse vaart in Laken. Hierdoor worden de rijtijden van de vrachtwagens gereduceerd en kon het snelle leveringstempo gegarandeerd worden.
In het tweede deel ligt de snelweg ingegraven, dus lager dan het omliggend terrein, en komen de geluidsschermen bovenaan de taluds. In dit geval werd gekozen voor klassieke schermen. Aangezien de aannemer bovenaan de talud van de snelweg, vlak achter de bewoners hun tuin moeten werken, is de toegang op sommige plaatsen zeer moeilijk en beperkt. De klassieke schermen zijn kleiner en lichter dan andere exemplaren op de markt. Daardoor zijn ze wendbaarder en kan men met kleinere machines tot achter de bewoners hun tuinen geraken.
Alle schermen worden op maat gemaakt, afhankelijk van de hoogte van de muur en de windbelasting die de zwaarte van de HEA-profielen zal bepalen.
Wil u op de hoogte blijven van de evoluties?
Via www.wegenenverkeer.be/wezembeek-oppem vindt u een overzicht van alle locaties waar er geluidsschermen komen. Als er belangrijke wijzigingen in de planning zijn, wordt de website aangepast. U kan het Agentschap contacteren op volgend adres: www.wegenenverkeer.be/contactformulier of via het telefoonnummer van Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant: 016/66 57 50